Güncel Haberler

Telegram’daki telif hakkı ihlalleri markaların reklamlarıyla büyüyor

Gizlilik odaklı yapısı ile öne çıkan Telegram, hızlı mesajlaşmada ilk uygulamalardan biridir. Bununla birlikte, bu uygulama, mesajlaşma işlevinin ötesinde belirli anonimlik ve grup yönetimi yapıları nedeniyle yasadışı içerik içeren çok sayıda yasadışı oluşum için “güvenli bir liman” olarak görülmektedir.

Özellikle, telif hakkı ihlalleri, filmler, filmler, ücretli yazılımlar ve e-kitaplarla ücretsiz olarak paylaşılan gruplar, telgrafta hızla yaygındır ve binlerce üyeye ulaşır.

Bu gruplarda üyeler, yasal abonelik komisyonlarını ödemek yerine internet adresini yönlendirerek veya doğrudan indirme bağlantılarını yönlendirerek diziye ve telif hakkı ile korunan filme erişir.

Aynı şekilde, normalde ücretlere tabi olan kurs kaynakları, akademik yayınlar ve popüler e-kitaplar bu kanallar aracılığıyla yasadışı olarak verilir.

Bu grupların yöneticileri kesintisiz bir şekilde paylaşarak yasadışı içeriklerini sürdürürken, Telegram reklam platformu, çeşitli aracılar veya doğrudan aldıkları sponsorlu içeriklerle önemli reklam gelirleri kazanıyor. Bu gelir, yasadışı faaliyetlerin sürekliliğini garanti eden ana nedenlerden biri haline gelir.

Reklam nasıl verilir?

Reklam vermek için, grubun öncelikle binden fazla üyesi olmalıdır. Telegram, resmi reklam platformunda, reklamları yönlendirmek için kullanıcıların kişisel verilerini (sohbet içeriği, kişi listesi vb.) Kullanmadığını belirtir.

Bunun yerine, hedefleme konunun başlığı ve duyurunun gösterileceği kanalların dili temelinde yapılır. Örneğin, bir turizm şirketi duyurusunu Türk kanallarında “Seyahat” ile yayınlayabilir.

Resmi Telegram reklam platformundaki ödemeler, engelleme ağı ve bu ağın şifreleme para birimi tarafından geliştirilen bir blok ağı olan Open Network aracılığıyla yapılır.

Resmi platforma ek olarak, reklam vermenin bir başka yaygın yolu da doğrudan grup sahipleriyle iletişim kurmak veya çeşitli araç platformlarını kullanmaktır. Binlerce farklı telgraf kanalını listeleyen bu ara platformlar, reklamverenlerin bütçelerine uygun kanallar, hedef kamuoyu, kanaldaki istatistikleri karşılaştıran ve bazı durumlarda reklam satın alma süreçlerini gerçekleştirmek için doğrudan bu platformlar aracılığıyla bulmalarını sağlar.

Duyurular yasadışı faaliyetleri nasıl sona erdiriyor?

Onları ihlal eden ve reklamlarla paylaşan grupların sahipleri, bu platformdan giriş kazandıklarında bu kazancı riske atmamak için sürekli paylaşmaya başlar.

Grubun sahipleri sadece bununla değil, aynı zamanda gruplarını yetkililer tarafından kapatma riskine karşı yedek gruplar oluşturur. Bu şekilde, olası bir blok durumunda kitlelerini hızlı bir şekilde yeni platformlara taşıyarak yasadışı gelir kaynaklarını korumaya çalışıyorlar.

Reklam ajansları ve bireysel reklamverenler bu gruplara bilinçli veya bilinçsiz olarak reklam vermeye devam ettiklerinden, yeni aktörler sisteme dahildir. Bu, birçok benzer kalite grubunun oluşturulmasına yol açar.

Yasal boyut

Durumun ve konunun tüm dünyadaki olası sonuçlarını incelemek, Hacettepe Üniversitesi Hukuk Hakkı Dekan Yardımcısı. AA’ya karşılık gelen fakülte Mehmet Duylan’ın üyesi bir beyanda şunları söyledi: “Bir reklam ajansı veya bir reklam kuruluşu bilinçli olarak, isteyerek, kasıtlı olarak, yasadışı işletme grubu, o grubun yasadışı faaliyetlerini, hem suçlu ve yasal yaptırımlar ile idari ve idari cezalar ajanslara veya markalara maruz kalacak.

Telgrafta telif hakkını ihlal eden grup sayısındaki artışa dikkat edin, “Sahibinin izni olmadan bir iş yayınlarsanız, çoğalırsanız, 1 ila 5 yıl arasında hapis cezasına çarptırılabilir ve yargı para cezasına çarptırılabilir.

“Kontrol ve muayene daha fazla olmalı”

Telegram’ın kullanıcılarına belirli bir gizlilik sunduğunu hatırlamak, “anonimlik, cezai sorumluluk, yasal sorumluluk, idari cezalar ortadan kaldırmaz. Bu yüzden anonim almayacağınız anlamına gelmez”. Dedi.

Reklam şirketlerinin, markalarının yasadışı gruplarda ortaya çıkmasıyla itibar kaybını yaşayabileceğini belirterek, yıllarca marka sahipleri veren bu platformlarda itibarlarının zarar görmesini istemeyeceklerini de vurguladılar.

Bu yasadışı faaliyetleri önlemek ve bu grupları dolaylı olarak reklam ajansları tarafından finanse etmek için benimsenmesi gereken adımlara atıfta bulunarak, aşağıdaki değerlendirmeleri gerçekleştirdiler:


“Her şeyden önce yasal düzenlemelerimiz var, ancak kontrol ve kontrol daha da fazla olmalı. Bu kontrol devlet tarafından yapılmalı ve sosyal medya kanalları tarafından yapılmalıdır. Büyük sosyal medya kanalları da kendilerini kontrol etmeli ve özellikle şikayet mekanizmasını kullanmalıdır.”

Reklam ajansları, istemsiz olarak yasadışı medya, reklamlarının yayınlandığını fark etmez, vatandaşlığın sorumluluğu ve bu hataya geri dönme etik içgüdüsü, çoğalmanın, bu tür dolaylı desteğin, aynı zamanda yasadışı grupların faaliyetlerini sürdürmesinin altını çizdiğini hemen vurguladı.

Mehmet Duylan, sosyal medya kanallarını mümkün olan en kısa sürede azaltmak ve temizlemek için yasadışı faaliyetler.

Türkiye istatistikleri

Sosyal medya analiz platformlarından elde edilen verilere göre, Türkiye’deki Telegram uygulaması 9.8 milyon kez ve 55 bin 961 grup telgrafla indirildi.

Bu gruplar arasında, en fazla sayıda üyeye ulaşanlar genellikle yasadışı bahisler, bahis tahminleri, müstehcen içerik, çantalar ve kripto para birimleri ve telif hakkı ihlalleri içeren kanallar olarak dikkat çekmektedir.

Buna ek olarak, Telegram Grubunun popüler sosyal medya platformlarındaki bağlantılarının yaygın olduğu ve kullanıcıların bu yasadışı içeriğe değinmeye devam ettiği gözlenmektedir.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu