Güncel Haberler

Bataryada Çin’e bağımlılık artıyor – Bigpara Ekonomi Haberleri

Yaratılış Tarihi: 12 Mayıs 2025 04:00

Küresel elektrikli otomobil pazarı hızla büyürken, bu araçların gerektirdiği pillerde Çin’e bağımlılık son 1,5 yılda 8 puan arttı. 2023’ün sonunda, piyasanın yüzde 60’ı Çin dönemini, Ocak 2025’te hisse senedinin yüzde 67,5’e kadar kontrol etti. Sadece iki şirket; CATL ve BYD’nin toplam pazar payı yüzde 55’e ulaştı.

Dünyadaki elektrikli araç pazarı hızla büyümeye devam ederken, Çin’e bağımlılık elektrikli araçların en büyük bileşeni olan pilleri artırmaya devam ediyor. 2023’te Çinli üreticiler, küresel elektrikli araç pilleri pazarının yüzde 60’ını kontrol etti, 2025’in ilk çeyreğine kıyasla piyasadaki paylarını yüzde 67,5 oranında artırdı. Başka bir deyişle, Çinliler Ocak-Mart-Marzo döneminde dünyada satılan yaklaşık 7 elektrikli aracın pilini üretti. Bu dönemde iki Çinli üretici Catl ve BYD yüzde 55’e ulaştı.

Sadece 3 ülkenin yüzde 90’ı kendilerini bölüyor

Güney Kore Pazarı Araştırmaları Örgütü SNE Research, elektrikli araç pilleri hakkındaki son raporunu açıkladı. Rapora göre, Ocak 2025’te elektrikli araçlara yönelik küresel pil talebi, bir önceki yıla göre yüzde 38,8 arttı ve 159.8 GWH (Gigawatt) 221.8 GWH’ye yükseldi. Aynı dönemde, Çinli üreticilerin piyasadan toplam payı yüzde 67,5’e ulaştı. Güney Koreli elektrikli araç pil üreticilerini yüzde 18,7 olan Çin pazar payı izledi. En iyi 10 pazar şirketi arasında Çin ve Güney Koreli üreticiler dışında sadece bir Japon üreticisi vardı. İlk çeyrekte Elektrikli Araç Piyasası pazarının Japon Panasonic payı yüzde 3,3 oldu.

Catl Halo 84.9 GWH Ahşap

Dünyanın en büyük pil üreticisi olan Çin Catl, yılın ilk çeyreğinde listedeki ilk yerini korudu. Üretimini yüzde 40,2 oranında artırarak, 60.6 GWH’den 84.9 GWH’ye yükselen Catl sadece yüzde 38,3’e yükseldi. BYD pazar payının ikinci yeri, geçen yıla göre yüzde 16,9 ile az azaldı. Bununla birlikte, BYD elektrikli araç pilinin kurulumu geçen yıla göre yüzde 62 arttı ve 37 GWH’ye ulaştı. Güney Kore’nin Güney LG Enerji Çözümü Üçüncü sırada, elektrikli araçlar için pil üretimi, Ocak 2025’te geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 15,1 arttı ve 23.8 GWH’ye ulaştı. Şirket, ilk çeyrekte yüzde 10,7’lik bir hisse ile üçüncü sırada yer aldı.

Güney Coreli yüzde 4,7 payı ile dördüncü, Çin kalması yüzde 3,9 ile beşinci ve yüksek Gotion teknolojisi yüzde 3,5 ile altıncı sırada yer aldı. Ocak-Marzo 2025 döneminde Samsung SDI Sudcoreano, Japon Panasonic, Çin Enerjisi ve gerçekleştirilen enerji yüzde 3,3, yüzde 3,3, yüzde 2.6 ve yüzde 2,5 idi.

Pil fiyatları için kritik fiyat eşiği ilk kez aşıldı

Uluslararası Enerji Ajansı’nın (IEA) son raporuna göre, elektrikli araçlar için pil talebi artar ve fiyatlar hızlı bir şekilde azalmaya devam eder. IEA raporu, elektrikli otomobil satışlarının 2024’te yüzde 25 arttığını vurgulayarak, yıllık pil talebinin 1 teramo-sati’yi (TWH) aşarak tarihi bir dönüm noktasına ulaştığını belirtti. Aynı zamanda, elektrikli otomobilin gerektirdiği ortalama pil fiyatı, geleneksel modellerle rekabet için önemli bir eşik olarak kabul edilen Chilowattora (KWH) başına 100 doların altına düştü. Raporda ayrıca, küresel elektrikli araç pilleri pazarının egemenliği olan Çinliler tarafından üretilen pillerin, Avrupa ve Kuzey Amerika’daki üreticilere göre % 30 ila 20 arasında daha ucuz olduğunu gözlemledi. Ancak rapor, kar marjlarının zorluğu ve azaltılması nedeniyle yakın gelecekte pil fiyatlarındaki düşüşlerin yavaşlayabileceğini vurguladı.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu